Sukan Komanwel 98

Bermula dengan perasmian kl 98 oleh yang di pertuan agong sehingga penutupan oleh ratu elizabeth ii semalam menandakan sejarah tersendiri kepada malaysia. Sewaktu temasya sukan komanwel xvi kl 98 warna kuning telah dipilih untuk menjadi warna asas pakaian sukan kontinjen malaysia pada sebarang temasya sukan akan datang dan ia buat pertama kalinya akan digunakan pada kl 98.

Pre Issue 16th Commonwealth Games Stamp In 2020 Stamp Values Commonwealth Games Stamp

The look of the commonwealth games which features the stylised butterfly symbol and the gold coloured optical variable device ovd with the portrait.

Sukan komanwel 98. 33 penerjun dari paras 4000 kaki membawa bendera malaysia kanada england persekutuan sukan komanwel kuala lumpur dan bendera kuala lumpur 98. Ketibaan dymm yang di pertuan agong tuanku jaafar dan merasmikan kuala lumpur 98. Kuala lumpur 98 xvi commonwealth games sukan komanwel 1998 obverse.

Persembahan kebudayaan malaysia sempena majlis penutupan kuala lumpur 98 sukan komanwel ke 16 malaysia cultural dance performance cindai siti nurhaliza. Sukan komanwel 1998 officially known as the xvi commonwealth games malay. Pasukan hoki negara sebelum itu beraksi.

Sukan komanwel 1998 atau lebih dikenali sebagai sukom 98 merupakan catatan penting dalam sejarah tanah air. Warna kuning juga dipilih sebagai warna utama jersi skuad hoki negara yang dibimbing oleh jurulatih dari jerman paul lissek. Ini adalah kerana buat julung julung kalinya sukan berprestij itu diadakan di asia dan lebih dari itu malaysia terpilih untuk menjadi tuan rumah.

To top that off we were the first nation to introduce the colour yellow to the logo of the. Ujar martin beliau masih mengingati lagi saat kompetitif di komanwel 98 ketika pusat akuatik nasional masih lagi baru. Ahli payung terjun ini terdiri daripada kalangan tentera dan orang awam.

1 the numbers to. The official web site of the 16th commonwealth games held here in kuala lumpur malaysia in september 1998. The 98 games was also the first that had team sports.

The 1998 games were the first held in an asian country and the last commonwealth games of the 20th century. Cricket field hockey netball and rugby sevens were played for the first time at the commonwealth games on malaysian soil. Tawaran bagi penganjuran ini telah dibuat pada 21 julai 1992.

The front features the portrait of the first seri paduka baginda yang di pertuan agong on the right and the kuala lumpur city skyline with prominent landmarks in the centre. Sukan komanwel yang menggunakan sukan olimpik sebagai model secara tidak langsung memberi gambaran malaysia mampu menganjurkan kejohanan yang lebih besar. Sukan komanwel ke 16 was a multi sport event held in kuala lumpur malaysia this edition is marked by several unprecedented facts in the history of the event.

The 1998 commonwealth games malay. Maskot rasmi bagi sukan komanwel 98 ini ialah orang utan yang melambangkan. Saya menganggap berada di kuala lumpur sangat menyeronokkan dan pernah menetap di sini dalam beberapa minggu selepas sukan komanwel 1998 katanya ketika ditemui media di pusat akuatik nasional bukit jalil hari ini.

20 years later we recollect our favourite memories of the sukan komanwel xvi kuala lumpur in 1998. Gong gergasi telah dipalu. Saya mempunyai pengalaman luas dan teruja untuk.

Pin On Grafiikka


LihatTutupKomentar