Sukan Yang Dibenarkan Semasa Pkpb

Pastikan sop sektor sukan dan rekreasi yang dikeluarkan oleh mkn dipatuhi oleh setiap individu sepanjang masa terutamanya penjarakan fizikal aktiviti statik. Individu berisiko tinggi dan kanak kanak tidak digalakkan berada di kawasan awam.

Cuti Tambahan Beri Makna Pada Penganut Kristian Di Sabah Perasaan Bersyukur

Dine in dibenarkan maksimum hanya 2 orang satu meja dengan penjarakan fizikal satu meter.

Sukan yang dibenarkan semasa pkpb. Ini selepas selangor kuala lumpur dan putrajaya dikenakan perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb bermula 12 01 tengah malam tadi. Ismail berkata aktiviti sukan yang dibenarkan merangkumi aktiviti secara individu e sukan sukan yang tidak bersentuhan dan sukan di kawasan terbuka yang tidak melebihi 10 orang adalah dibenarkan. Dibenarkan aktiviti sukan outdoor yang tidak melibatkan sentuhan badan dan perhimpunan ramai dibenarkan.

Garis panduan sama juga dibuat untuk sukan yang masih tidak dibenarkan dalam tempoh pkpb tetapi boleh mengembangkan skop latihan di luar rumah seperti padang atau tempat terbuka dan seterusnya bagi cadangan latihan pusat khas bagi atlet program road to tokyo rtt yang akan menjalani latihan sepenuhnya dengan akses kepada fasaliti yang diperlukan dalam keadaan terkawal. Perlu mendapat permohonan pergerakan daripada pdrm terlebih. Joging kayuhan basikal golf dan larian dalam kumpulan kecil tidak melebihi 10 orang juga dibenarkan dengan syarat anda mengamalkan penjarakan sosial dan elakkan sentuhan badan.

Menteri belia dan sukan datuk seri reezal merican naina merican berkata garis panduan yang diusahakan bersama majlis sukan negara msn dan institut sukan negara isn itu melibatkan sukan seperti golf olahraga dan berbasikal yang dibenarkan sepanjang tempoh pkpb. 1 hingga 3 meter aktiviti dinamik. Aktiviti sukan dan rekreasi yang tidak bersentuhan fizikal dan dijalankan secara individu tidak melebihi 10 orang seperti berjalan jogging berbasikal memancing lain lain di kawasan sama dan terbuka adalah dibenarkan.

Semasa yg dikeluarkan oleh ketua pengarah kesihatan aktiviti tidak dibenarkan senarai aktiviti yang tidak dibenarkan pergerakan keluar penduduk dari kawasan pkpb selain urusan aktiviti dibenarkan pergerakan masuk penduduk dari luar kawasan pkpb selain urusan aktiviti dibenarkan arahan tetap rantaian aktiviti ekonomi dan industri melaksanakan tugas rasmi kerajaan. Ia tidak dibenarkan berdasarkan beberapa justifikasi yang dikeluarkan kementerian kesihatan kkm iaitu keadaan. Pkpb yang berkuat kuasa bermula 14 hingga 27 oktober ini hanya membenarkan aktiviti sukan dan rekreasi yang bersifat individu tiada sentuhan fizikal aktiviti terhad di tempat terbuka outdoor saja dan tidak melebihi 10 orang di tempat yang sama kata reezal dalam satu kenyataan.

Sukan yang tidak dibenarkan semasa pkpb. Boleh bermain badminton atau tenis di luar tanpa penonton. 3 hingga 5 meter.

Perjalanan rentas negeri dan rentas daerah dari ke kawasan pkpb adalah tidak dibenarkan kecuali sekiranya berlaku kes kes kecemasan atau kematian. Sukan yang tidak dibenarkan oleh mkn ialah pertandingan sukan yang melibatkan perhimpunan penyokong penonton yang ramai stadium segala aktiviti sukan dalaman termasuk penggunaan gim serta aktiviti sukan menggunakan kolam renang. Dua orang sahaja yang dibenarkan keluar rumah bagi mendapatkan makanan dan barangan keperluan lain.

Sukan boling merupakan sukan individu yang dibenarkan sepanjang pkpb berkuat kuasa. Farmasi kedai ubat dibenarkan beroperasi dari jam 8 00 pagi 11 00 malam.


LihatTutupKomentar