Sukan Petanque Di Malaysia

Friday 13 november 2020. Dari saat itulah sukan ini telah mula bertapak dan mulai digemari di malaysia.

Boules Petanque Bola Petanque Dari Francis Telah Sampai Facebook

Sharing is caring 3 31 3 2020 19 1 2020 kompleks sukan petanque thailand kursus jurulatih petanque antarabangsa at march 31 2020 no comments.

Sukan petanque di malaysia. At november 17 2020 no comments. In shaa allah amin. Semoga dipermudahkan semua urusan dan sukan petanque terus maju di bumi malaysia.

Majulah sukan petanque untuk negara at november 13 2020 no comments. Versi asal sukan ini dicipta oleh jules le noir yang digelarkan jeu provençal. Sekali gus memartabatkan sukan petanque di malaysia.

Majulah sukan untuk negara. Gelanggang ini digunakan untuk kejohanan kebangsaan anjuran persatuan petanque malaysia ppm dan kejohanan terbuka anjuran badan badan lain sambil menjadi tempat bermain kepada pemain sekitar kuala lumpur hampir setiap hari. Negara jiran malaysia yang juga bermain sukan petanque ini adalah seperti vietnam cambodia republik laos myanmar jepun singapura brunai indonesia dan hongkong.

Pada masa itu bilangan pemain petanque di malaysia sangat sedikit tahap permainan pemain pemain petanque pada masa itu masih rendah jika dibandingkan dengan. Sukan petanque di malaysia bermula sekitar awal tahun 2000 apabila kali pertama acara petanque ini dipertandingkan dalam acara sukan sea 2001. Arena petanque di kompleks sukan majlis sukan negara au2 taman keramat kuala lumpur yang memiliki 16 gelanggang dibina untuk sukan sea kuala lumpur 2001.

Perkataan petanque berasal daripada bahasa perancis pejek tongkek yang bermaksud berdiri dengan kedua dua belah kaki rapat antara satu sama lain. Sukan ini mirip dengan sukan boling padang tetapi ianya menggunakan bola yang jauh lebih kecil. Sukan petanque diperkenalkan di negara malaysia ada tahun 1987 oleh kemnterian belian dan sukan untuk berkhidmat sebagai satu acara sukan untuk orang kurang upaya oku pada pertengahan tahun 1989 ym profesor diraja ungku abdul aziz yang dipertua angkasa adalah untuk memperkenalkan sukan ini kepada koperasi di malaysia selepas beberapa bulan diperkenalkan sukan petanque telah dirasmikan.

Supaya sukan petanque terus maju di serata dunia. Sukan ini mulai popular di perancis pada 1907 dan berkembang pesat pada 1910 di la ciotat. Guru guru coach pengajian tinggi.

Kejayaan pelajar petanque. Alhamdulillah tiada apa yang membahagiakan sebagai seorang guru atau jurulatih. Share to twitter share to facebook share to pinterest.

Pin By Murgesh A On Cute With Images Old School Toys Childhood Memories Cute Kids Photography

Pin On Newtown Casino Free Slot Games By Ibet Malaysia

Sukan Sea Filipina Petanque Men S Triple Tamatkan Penantian 18 Tahun Youtube

Petanque Malaysia Sekadar Mengingati Saat Saat Manis Ketika Bersama Sama Teman

Zani Kembali Latih Skuad Petanque Negara Sukan Lain News Stadium Astro

World Petanque Federation Suspended By World Body Bebasnews

Permainan Tradisional Anak Anak

Boules Petanque The Obut Match It M3it Is The Latest In Facebook

Boules Petanque Kelengkapan Barang Petanque Jenama Obut Facebook

Tidak Adalah Pelik Mana Stadium Astro

Op Het Terrein Van Het Iste Depotbataljon Aan Den Petodjoweg Te Batavia Werden 4 Reserve Officieren Van Het K N I L Beeedigd T Indisch Leger Indie Nederland

Obut Petanque Soft Bag Shopee Malaysia

Petanque Jangan Dipandang Rendah Lagi Stadium Astro

Pin On Geography

Pin On Bola Di Tendang Orang Yg Disakiti Akan Memahami

Petanque Secondhand Malaysia Public Group Facebook

Mengenal Lebih Dekat Olahraga Petanque Steemit

The History Of Petanque

Arena Petanque Kompleks Sukan Labuan Jabatan Belia Dan Sukan W P Labuan Facebook


LihatTutupKomentar