Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Dalam Sukan

Menurut herzberg terdapat 2 dua jenis faktor yang mendorong seseorang untuk berusaha mencapai kepuasan dan menjauhkan diri dari ketidakpuasan. Faktor higiene memotivasi seseorang untuk dari ketidakpuasan termasuk di dalamnya adalah hubungan antar.

Motivasi Dan Pengelolaan Individu Dan Kelompok Dalam Organisasi Bisnis Ppt Download

Ketika anda termotivasi secara intrinsik anda terlibat dalam suatu aktivitas semata mata karena anda menikmatinya dan mendapatkan kepuasan pribadi darinya.

Motivasi intrinsik dan ekstrinsik dalam sukan. The motivasi intrinsik dan ekstrinsik mereka mempunyai pengaruh besar terhadap kelakuan manusia. Save save motivasi dalam sukan for later. Motivasi intrinsik dan ekstrinsik.

Motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik adalah dua jenis motivasi dan di antara keduanya diperhatikan. Peranan jurulatih adalah berusaha memastikan atlet mereka memilih motivasi intrinsik. Hubungan motivasi intrinsik ekstrinsik terhadap kepuasan kerja pegawai belia dan sukan negeri kelantan terengganu dan pahang oleh laila nazura binti nawi tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi syarat memperolehi ijazah sarjana sastera.

Sebaliknya atlet yang mempunyai motivasi ekstrinsik biasanya bermain untuk ganjaran yang berupa kebendaan penghargaan dan publisiti. Dua faktor itu disebutnya faktor higiene faktor ekstrinsik dan faktor motivator faktor intrinsik. Motivasi yag timbul dalam diri seseorang dibedakan menjadi dua yaitu motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik.

Motivasi intrinsik harus dipupuk dan dikembangkan dalam diri setiap atlet. Motivasi intrinsik berasal dari dalam sedangkan motivasi ekstrinsik muncul dari luar. Kedua motivasi ini bisa menimbulkan seseorang menjadi lebih baik dan menciptakan apa yang mereka ingin kan menjadi kenyataan.

Satu bekerja hanya selama dia mempunyai motivasi untuk melakukan pekerjaan. 0 0 upvotes mark this document as useful 0 0 downvotes mark this document as not useful embed. Intrinsic vs motivasi extrinsic.

Sumber kekuatan dalam diri seseorang adalah motivasi maka motivasi bisa dijadikan kekuatan yang membuat. Menjadikan atlet lebih bersemangat untuk mencapai matlamat. Motivasi adalah perasaan yang mengarahkan seseorang ke arah suatu tugas.

Melalui interaksi motivasi intrinsik dan ekstrinsik akan dapat dirangsang. Setiap orang mendominasi lebih daripada yang lain dan mengetahui ia dapat meningkatkan motivasi. Pakar berpendapat bahawa penekanan tradisional pendidikan terhadap ganjaran luaran seperti nilai kad laporan dan bintang emas melemahkan motivasi intrinsik yang ada yang mungkin dimiliki oleh pelajar.

Sardiman a m 2001 demikianlah pemaparan tentang pengertian motivasi intrinsik dan ekstrinsik. Oleh karena itu motivasi ekstrinsik dapat juga dikatakan sebagai bentuk motivasi yang di dalamnya aktivitas belajar di mulai dan di teruskan berdasarkan dorongan dari luar yang tidak secara mutlak berkaitan dengan aktifitas belajar. Kedua dua motivasi ekstrinsik dan intrinsik memainkan peranan penting dalam pembelajaran.

Motivasi adalah punca yang mendorong manusia untuk berkelakuan atau bertindak dalam keadaan tertentu dengan cara tertentu dan bukan di dalam yang lain.

Ppt Psikososial Sukan Motivasi Powerpoint Presentation Free Download Id 4756298

Komunikasi Berkesan 3 Motivasi Sukan

Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Dalam Kalangan Atlet Universiti Kebangsaan Malaysia Jurnal Sains Sukan Pendidikan Jasmani

Soalan Soalan Psikologi Sukan Ppt Download

Psikologi Sukan Maklum Balas Pengukuhan Dan Motivasi Intrinsik Pdf Document

Csya O4dfrb4pm

Nordin Tahir Ipg Kampus I Poh Ppt Download

Top Pdf Motivasi Intrinsik Dan Motivasi

Pdf Peningkatkan Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Melalui Sport Education Model Pada Permainan Bolabasket

06 Hbpe4203 T2

Maklum Balas Pengukuhan Dan Motivasi Intrinsik Dalam Sukan

5 4 Motivasi

Nota Motivasi Dalam Sukan Docx

Nota Ringkas 966 1 966 2 966 3 Pages 251 294 Text Version Anyflip

Psikologi Sukan T4

Hubungan Motivasi Intrinsik Ekstrinsik Terhadap Kepuasan Kerja Pegawai Belia Dan Sukan Negeri Kelantan Terengganu Dan Pahang Umk Repository

Psikososial Sukan Motivasi Ppt Download

4 Psikologi Sukan Tingkatan 4

Pdf Faktor Di Antara Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Ke Atas Penglibatan Para Pelajar Terhadap Aktiviti Pendidikan Luar Satu Kajian Kes M M Noor Academia Edu


LihatTutupKomentar