Aktiviti Sukan Semasa Pkpb

Pergerakan keluar masuk merentas kawasan pkpb tidak dibenarkan kenderaan yang membawa barangan dan perkhidmatan perlu serta rantaian aktiviti ekonomi atau industri dibenarkan keluar masuk. Menteri kanan kluster keselamatan datuk seri ismail sabri yaakob mengesahkan aktiviti sukan tidak bersentuhan dan program latihan berpusat bagi atlet masih dibenarkan.

Sk Stella Marris Kota Kinabalu Sebagai Sekolah Pertama Disabah Ditutup Kerana H1n1 In 2020 Monopoly Deal Event Kota Kinabalu

Aktiviti sukan secara individu e sports sukan yang tidak bersentuhan dan sukan outdoor yang tidak melebihi 10 orang dibenarkan.

Aktiviti sukan semasa pkpb. Sukan yang tidak dibenarkan oleh mkn ialah pertandingan sukan yang melibatkan perhimpunan penyokong penonton yang ramai stadium segala aktiviti sukan dalaman termasuk. Kuala lumpur 2 mei. Sop terkini pkpb bagi negeri di semenanjung malaysia kecuali perlis kelantan dan pahang perkara yang tidak dibolehkan semasa pkpb.

Pada 1 mei yang lepas majlis keselamatan negara mkn mengeluarkan senarai aktiviti aktiviti yang tidak dibenarkan semasa pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb. Semua aktiviti riadah rekreasi dan budaya adalah tidak dibenarkan. Sukan yang tidak dibenarkan semasa pkpb.

Aktiviti sukan dan rekreasi sepanjang tempoh pkpb boleh dilakukan secara individu dan atau di dalam kumpulan kecil tidak melebihi 10 orang tertakluk kepada keluasan sesuatu kawasan tidak melibatkan sentuhan fizikal contact sports dan mematuhi peraturan peraturan yang sedang berkuat kuasa termasuklah kebenaran menggunakan fasiliti dan kemudahan sukan awam terbuka outdoor dan tertutup. Aktiviti hiburan termasuk kelab malam atau pub pusat rekreasi taman tema indoor playground dan panggung wayang adalah tidak dibenarkan. Aktiviti sukan dan rekreasi aktiviti sukan dan rekreasi yang tidak bersentuhan fizikal dan dijalankan secara individu tidak melebihi 10 orang seperti berjalan jogging berbasikal senam robik kendiri hiking memancing dan lain lain yang dilakukan di kawasan yang sama dan terbuka adalah dibenarkan.

Memetik kenyataan itu senarai aktiviti tersebut tidak dibenarkan berdasarkan beberapa justifikasi yang dikeluarkan kementerian kesihatan kkm. Aktiviti yang dibenarkan ketika perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb. Ismail berkata aktiviti sukan yang dibenarkan merangkumi aktiviti secara individu e.

Majlis keselamatan negara mkn mengeluarkan senarai aktiviti aktiviti yang tidak dibenarkan semasa pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb. Secara asasnya kebanyakkan aktiviti harian seperti sukan telah dibenarkan di dalam perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb namun terdapat syarat syarat yang harus dipatuhi. Ini selepas selangor kuala lumpur dan putrajaya dikenakan perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb bermula 12 01 tengah malam tadi.

Menteri belia dan sukan datuk seri reezal merican naina merican berkata garis panduan yang diusahakan bersama majlis sukan negara msn dan institut sukan negara isn itu melibatkan sukan seperti golf olahraga dan berbasikal yang dibenarkan sepanjang tempoh pkpb. Majlis keselamatan negara mkn mengeluarkan senarai aktiviti aktiviti yang tidak dibenarkan semasa pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat pkpb. Sukan yang tidak melibatkan sentuhan seperti jogging berbasikal dan golf dibenarkan dengan syarat penjarakkan sosial dan tiada sentuhan badan.

Semalam kerajaan memutuskan untuk membuka semula ekonomi bermula 4 mei.


LihatTutupKomentar